Economie – Cursuri – Seminarii

Iunie 21, 2009

TOT 2

  1. Structura, comportamentul si performantele firmei de turism
  2. Formarea cererii turistice.
  3. Agentia de turism. Concepte, tipologie, retele

Cuvinte cheie:

–          evaluare

–          libertate contractuala

–          tur-operator

–          valoarea de utilizare

–          venit disponibil

–          elasticitatea cererii

–          efect multiplicator

–          economie de scala

–          efect de levier.

Cunoscuta sub denumirea de “Paradigma SCP” (paradigma = teorie generala acceptata si verificata in practica) initial a fost aplicata ca teorie si practica intreprinderilor industriale de la inceputul sec. XX. Conform acesteia intreprinderile puteau obtine performante pe piata daca aveau o anumita structura si o anumita cantitate de informatii.

In conditiile in care pe piata se facea prezent monopolul, oligopolul sau simpla concurenta, performanta individuala a unei intreprinderi nu putea fi obtinuta decat daca aceasta facea parte efectiva din respectivele structuri. Pentru firmele de turism, care in teorie au fost asimilate firmelor industriale, au fost acceptate 2 abordari:

  1. abordarea emipirica
  2. abordarea pe baza teoriei jocului.
  1. 1. abordarea emipirica

A fost dezvoltata ca teorie in 1933 de catre Chamberlain si ulterior de asa zisele teorii emise de scoala de la Chicago si cea austriaca.

Chamberlain afirma ca o firma de turism nu poate fi performante pe piata daca informatia pe care o are dispozitie este imperfecta sau insuficienta.

In consecinta, pentru a putea evalua performanta, in capitolul de costuri ale firmei trebuie introduse si notiunile de costul informatiei, costul timpului, costul tranzactiei si drepturile proprietate.

Prin costul timpului se intelege durata necesara pentru infiintarea unei firme de turism din momentul luarii deciziei pana la obtinerea unui profit.

Costul informatiei este reprezentat de totalitatea cheltuielilor efectuate pentru a obtine informatii despre piata si tranzactiile de pe piata (studii de fezabilitate, de evaluare, baze de date).

Costul tranzactiei este reprezentat de natura / statutul juridic al partenerilor de tranzactii publice, private, internationale la legislatia care guverneaza incheierea tranzactiei.

Drepturile de proprietate se refera in principal la achizitionarea sau nu a terenului in cazul investitiilor directe si la intinderea dreptului de proprietate sau de concesiune ; conform dreptului napoleonian, acceptat de toate tarile, ce este construit pe pamant, apartine pamantului. In consecinta, dreptul de proprietate se refera sau nu la mijloace fixe (cladiri, terenuri), mijloace circulante si la imobilizarile corporale si necorporale.

  1. 2. Teoria jocului

Este un concept care masoara atitudinea firmei fata de competitori ; daca pe piata exista competitie conditiile ca partenerii din joc sa-si regleze reciproc atitudinile si performantele sunt:

  1. conditiile de intrare si iesire de pe piata
  2. nivelul si strategia preturilor
  3. amploarea si rolul publicitatii
  4. intelegerile contractuale.
  1. 1. Conditiile de intrare si iesire de pe piata

Reprezinta permeabilitatea pietei dpv al legilor concurentei si reglementarilor guvernamentale. In cazul firmelor de turism care sunt in general asimilate IMM-urilor (pana la 20 angajati) se apreciaza ca accesul la piata este mai facil.

Usurinta de a intra pe piata a firmelor de turism se datoreaza unui numar de 3 factori:

  1. nivelul de tehnologie e mai scazut
  2. pregatirea personalului este specializata dar de nivel mediu
  3. reglementarile permit implantarea pe o anumita piata.

In teorie, procesul se numeste accesul tertilor la piata ca o consecinta a liberalizarii preturilor.

In Uniunea Europeana, firmele de turism se pot implanta in oricare din tari, cu conditia respectarii normelor de functionare si de fiscalitatea.

In Romania intrarea pe piata este permisa numai cetatenilor romani si cetatenilor din Republica Moldova.

  1. 2. Controlul preturilor

Accesul la piata poate fi limitat de impunerea unor nivele minime si maxime de pret, fie de concurenti, fie de legislatia in vigoare.

In acest caz, firmele mici nu vor putea patrunde si rezista pe piata la preturi reduse impuse de firmele mari sau firmele mari de turism (tur-operatori, lanturi hoteliere) nu vor accepta sa intre pe piata daca li se impune o anumita politica de pret.

  1. 3. Publicitatea

Este un element de negociere in special a numelui, marcii, logo-ului si este negociata intre jucatori pentru reducerea costurilor acestora. Sunt 2 situatii:

  1. cand publicitatea e facuta de societatea mama (fransizorul) pentru fransizati contra unei redevente;
  2. cand publicitatea e facuta de retea in numele si pe contul asociatilor sai
  3. Intelegerile contractuale

Se refera in principal la intelegerile contractuale intre firmele independente si firmele de lant / grup privind segmentele de piata pe care patrund. Prin libertate contractuala se intelege libertatea acordata operatorilor din turism de a incheia contracte cu parteneri privilegiati.

Libertatea contractuala inseamna si includerea in contracte a unor clauze de protectie contra riscului de piata.

In teoria jocului partenerii pot sa fie acceptati sau neacceptati.

Acceptantii agreaza asocierea in grupuri, retele, monopoluri, iar neacceptantii actioneaza  pe piata ca independenti.

In functie de grupa din care face parte, firma de turism poate adopta 2 modele de comportament:

  1. decizii identice cu ale partenerilor / concurentilor din lipsa de informatii;
  2. optimizarea propriilor pozitii in functie de de comportamentul partenerilor.
B. Formarea cererii turistice

Raportul intre consum si cerere este un raport de la parte la intreg unde consumul este mai mare decat cererea. Diferenta intre ele consta in autoconsum adica un consum care nu se adreseaza pietei.

Sunt 3 variabile care dau masura cantitativa si calitativa a cererii turistice:

  1. consumul
  2. munca platita
  3. timpul neplatit.

Raportul dintre aceste 3 variabile dau amploarea cererii turistice. Corespunzator acestor 3 variabile si marimii acestora este este bugetul disponibil pentru turism.

Arcele de cerc I1 si I2 reprezinta punctele de indiferenta in care consumul turistic are loc indiferent de marimea venitului / timpului liber.

Combinatia intre efectul de substitutie si efectul de venit se numeste efect net.

Efectul de substitutie are loc intre serviciile pentru turism si achizitia de alte bunuri.

In cazul in care veniturile sunt disponibile sunt dirijate spre economisire nu se realizeaza nici tranzactii de piata cu bunuri si nici consum turistic.

Pentru a stimula consumul turistic, institutiile financiare au dezvoltat unele produse financiare cum ar fi:

–          credit de vacanta (imprumuturi acordate exclusiv pentru turism)

–          carti de credit pentru achizitionarea de produse turistice

–          conturi individuale pentru turism alimentate din contul de baza.

  1. Agentia de turism

Este principalul distribuitor al produselor turistice.

Ea detine monopolul vanzarilor pentru ca are 2 mari avantaje:

  1. protectia consumatorilor
  2. garantiile financiare.
  1. 1. protectia consumatorilor

Este aproape totala. Se protejeaza:

–          turistul ca

–          persoana fizica prin asigurare de viata

–          client – pentru serviciile prestate.

–          bagajele

–          riscul de forta majora.

  1. 2. garantiile financiare.

Sunt date de clauza din contractul de calatorie prin care se garanteaza returnarea banilor pentru serviciile neprestate.

In lume sunt cca. 30.000 agentii de turism si 200.000 puncte de vanzare. 70 % din acestea sunt in Europa. Cele mai multe agentii de turism sunt in Germania si Marea Britanie.

Semantic, denominatia de agentie de turism are diferite acceptiuni in diferite tari:

–          tourism agency

–          travel agency

–          agence de voyage.

Legat de aceste 3 denominatii mai exista inca 3 asociate:

–          sales agent

–          technical agent

–          reservation agency.

Agent de vanzari – se regaseste mai ales in companiile maritime / aeriene si se ocupa numai de vanzarea biletelor.

Agentul tehnic de turism este o persoana specializata in studierea organizatiilor si executarea diferitelor servicii de turism, fie ca e vorba de firme de turism sau alte firme (societati comerciale cu suprafete mari de vanzare).

Agentiile de rezervari – firme care asigura numai vanzarea de bilete pentru companii maritime si aeriene.

Conform HG 238/2001 in Romania exista 2 categorii de agentii:

  1. 1. tur-operatoare

Este tipul de agentie care organizeaza si vinde pe cont propriu pachete de servicii sau componente ale acestora direct turistilor sau prin intermediari.

  1. 2. detailiste

Este tipul de agentie care vinde sau ofera spre vanzare in contul unei agentii tur-operatoare pachete de servicii sau componente ale acestora.

Ca sa poate functiona o agentie de turism care este o firma specializata trebuie sa indeplineasca minimal urmatoarele conditii:

–          licenta

–          manager cu brevet de turism corespunzator

–          un spatiu si o dotare adecvata (MO 258/2001).

Inainte de a fi structurate in 2 categorii erau 3 categorii:

  1. agentii care produceau servicii turistice (tur-operatoare)
  2. agentii detailiste
  3. agentii care vindeau bilete de odihna / tratament (sindicate – turism de masa).

In interval de 5 ani trebuie sa-si preschimbe licenta.

Aceastei ultime clasificari ii corespunde cea din Uniunea Europeana astfel:

  1. agentii engrosiste
  2. agentii detailiste.

Cele mai multe agentii de turism se regasesc in Marea Britanie – 7.000, apoi Germania cu 6.200. Grecia este tara cu cel mai mare numar raportat la numarul populatiei : 30 agentii / 100 locuitori.

In functie de cifra de afaceri agentiile de turism sunt:

–          mici – pana la 2,6 milioane USD / an

–          mijlocii – peste 3 milioane USD / an

–          mari – peste 5 milioane USD / an.

In functie de natura produselor oferite exista 7 tipuri:

  1. cu oferta de servicii complexe / complete
  2. de stimulare (incentive).
  3. comerciale
  4. pentru croaziere
  5. tip implant
  6. cu organizari de circuite
  7. voiaj prin posta.
  1. 1. Servicii complete

se ocupa de toate tipurile de voiaje. Vanzarea voiajelor individuale / colective detine mai mult de 50 % din cifra de afaceri. Cele mai importante agentii sunt:

–          American Express

–          Thomas Cook (primul operator din lume englez).

  1. 2. Incentive

Specializate in intocmirea de programe pentru grupuri, firme, societati, care isi stimuleaza / recompenseaza salariatii cu excursii platite pentru ei si familiile lor.

Aceste tipuri de voiaje sunt alcatuite la comanda si din punct de vedere al continutului se apropie mult de specificul turismului de afaceri.

Exista cateva forme derivate ale agentiilor incentive:

–          agentii care distribuie cecuri pentru efectuarea de calatorii

–          voiajele profesionale (conferinte, vizite cu caracter tehnic)

–          voiajele sponsorizate (propuse de o firma furnizorilor, clientilor, distribuitorilor lor).

  1. 3. Comerciale

Sunt specializate in intermedierea afacerilor din turism si intra mai putin sau deloc in legatura cu clientii. Legatura se tine de obicei prin telefon si se fac rezervari pentru avion, camere de hotel, inchiriere de masini, etc.

Cea mai importanta agentie este Rosen Bluth Travel.

  1. 4. De croaziera

Organizeaza excursii de croziera pe vase special amenajate si ofera servicii atat la bord cat si pe uscat.

  1. 5. Tip implant

Agentiile amplasate in sediile unor firme (corporatii mari). Clientii lor sunt salariatii acestor firme care pot obtine bilete si aranjamente turistice pe loc si personal.

Ele detin cca. 11 % din numarul total de agentii de turism. Nu au nici un fel de autonomie si nu sunt autorizate decat sa vanda biletele agentiei mama.

  1. 6. Circuite

Sunt specializate in organizarea exclusiva a unor circuite, de obicei fara innoptare. Daca circuitul include si o innoptare el este vandut la un pret forfetar (mai mic).

Ex de agentii : Travel Leisure (Gray hound – ogarul gri) si The New Yorker.

  1. 7. Prin posta

Nu au sediu. Oferta se distribuie prin brosuri, pliante, la domiciliu, in mari suprafete comerciale, etc. Ele se adreseaza unor grupuri sociale specifice (persoane in varsta sau cu handicap).

Ex : American Association of Retired Persons.

Pentru a vizualiza fisierul in format word, accesati linkul: TOT 2

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: