Economie – Cursuri – Seminarii

Iunie 21, 2009

Cererea de servicii

Cererea de servicii

  1. Continutul si caracteristicile cererii de servicii.
  2. Factorii care influenteaza cererea de servicii.
  3. Metode de studiere a cererii de servicii.
  1. I. Continutul si caracteristicile cererii de servicii.

cererea de servicii este partea solvabila a nevoii sociale de servicii care se manifesta la piata. In raport cu nevoia, cererea este mai mica si cererea efectiva este mai mica decat consumul.

Exista si alte surse de consum in afara pietei (servicii finante public).

Dintre caracteristici :

  1. Elasticitate ridicata in raport cu factorii care o influenteaza : veniturile, tarifele serviciilor. Elasticitatea ridicata se datoreaza faptului ca nevoile de servicii, cel mai adesea sunt nevoi de ordin secundar si tertiar.
  1. Mobilitatea in teritoriu.

Din acest punct de vedere, serviciile se clasifica in 3 categorii :

  1. servicii care nu permit migrarea cererii. Consumatorii acestor servicii poarta denumirea de ‘’consumatori captivi’’.ex : energia electrica, apa, telefonia fixa.
  2. servicii care permit migrarea cererii
  3. servicii care impun migrarea cererii : turismul.
  1. Varietatea formelor de manifestare a cererii de servicii.

Categorii dupa criterii :

  1. dupa evolutia in timp cererea poate fi:

–       in crestere

–       constanta

–       descrescatoare.

Cererea constanta la nivel de consumator se manifesta si la unele servicii calsice : reparatii, transport.

Cererea descrescatoare apare la serviciile uzate moral cum ar fi : dactilografierea la masina.

  1. cererea poate fi :

–       ferma

–       spontana.

In cazul cererii ferme decizia de a cumpara serviciul se ia inaintea cumpararii propriu-zise (planificata din timp).

In cazul cererii spontane decizia se ia in momentul cumpararii.

  1. dupa frecventa cererea poate fi :

–              curenta – se manifesta la intervalle foarte mici, chiar zilnic

–              periodica – se manifesta la anumite intervalle, mai mari ; ex : turismul intern.

–              rara.

  1. II. Factorii care influenteaza cererea de servicii – 3 categorii :

  1. factori care influenteaza cererea de servicii a populatiei
  2. factori care influenteaza cererea de servicii pentru intreprinderi
  3. factori care influenteaza cererea de servicii pe plan international.
  1. 1. Factori care influenteaza cererea de servicii a populatiei

Pot fi grupati in mai multe categorii :

  1. Economici : veniturile si timpul liber, oferta, tarifele, concurenta intre servicii, bunuri si self-service;
  2. demografici
  3. sociali
  4. psihologici
  5. conjuncturali.

  1. Economici

Veniturile si timpul liber

Au o influenta directa asupra cererii de servicii. Cu cat veniturile si timpul liber cresc, creste si cererea, si invers. Pe de alta parte, influenta timpului liber trebuie corelata cu veniturile deoarece, daca timpul liber creste dar veniturile scad, cererea de servicii va scadea.

Oferta de servicii influenteaza direct cererea deoarece cu cat oferta este mai diversificata, cresc posibilitatile de alegere si la fel cererea de servicii.

Aparitia de servicii noi induce clientilor nevoia de a achizitiona serviciile respective. Ex : telefonia mobila, calculatorul.

Tarifele

Cu cat tarifele sunt mai ridicate, cu atat cererea scade. Exceptii : uneori tariful este asociat de client cu calitatea.

Concurenta

Concurenta intre servicii, bunuri si self-service influenteaza cererea de servicii care pot fi substituite in consum cu bunuri sau self-service.

Aceasta substituire intervine mai ales in cazul in care puterea de cumparare a populatiei este mai redusa sau in cazul in care tarifele serviciilor sunt prea ridicate.

  1. b. Demografici

–              numarul populatiei

–              structura populatiei.

  1. c. Sociali

–       structura populatiei pe medii (urban si rural)

–       mobilitatea populatiei (are ca consecinte cresterea turismului si a exigentelor consumatorilor care compara serviciile nationale cu cele prestate in alte tari).

–       cresterea ponderii femeilor care lucreaza.

  1. d. Psihologici

Preferintele, gusturile, inclinatiile consumatorilor care determina ca cererea sa difere foarte mult.

  1. e. Conjuncturali

  1. 2. Factori care influenteaza cererea de servicii pentru intreprinderi
  2. cresterea complexitatii mediului intern al intreprinderii

Aici includem : progresul tehnic (echipamentele), cresterea vitezei de reinnoire a productiei, cercetarea dezvoltarea, perfectionarea personalului, studierea pietelor;

  1. cresterea complexitatii mediului extern al intreprinderii

Aici includem : tendinta de globalizare a economiei, tendinta de diferentiere si specializare a pietelor.

  1. 3. Factori care influenteaza cererea de servicii pe plan international.

–       cresterea liberalizarea comertului international care conduce la cresterea cererii de servicii complementare (transport, asigurari si reasigurari internationale, servicii bancare)

–       expansiunea activitatilor sociale multinationale si transnationale care conduce la cresterea cererii pentru servicii financiare, transfer de tehnologii, etc.;

–       cresterea veniturilor populatiei si modificarile in structura consumului care conduc la cresterea turismului international.

Strategiile de industrializare si substituire a importurilor utilizate de unele tari in dezvoltare care duc la cresterea cererii de servicii pentru constructii, consultanta, transfer de tehnologii.

  1. III. Metode de studiere a cererii de servicii

  1. A. pe piata interna
    1. indirecte : cercetarile de birou (desk research ; evidente statistice) :

–       metoda sporului mediu :

–       metoda indicelui mediu :

–       metoda de trend

–       metode de corelatie

  1. directe : cercetarile de teren (field research). Permit obtinerea unor informatii care nu pot fi obtinute din evidentele statistice (motivatia cererii, intentiile de cumparare, gradul de satisfacere al nevoii). Metode :

–       sondajul

–       ancheta selectiva

–       observatia

–       panelul de consumator (unitati).

  1. B. pe piata internationala
    1. a. indirecte
    2. b. directe.

In plus fata de piata interna, apare metoda estimarii prin analogie. Consta in compararea pietelor a 2 tari pe baza raportului intre un indicator economic global din tarile respective (tara A si tara B).

CAP. I.  Analiza evolutiei serviciilor alese in Romania in perioada (cel putin 5 ani, ultimul an fiind anul 2000)

I.1. Analiza dinamicii serviciilor

II.2. Analiza locului serviciilor in ansamblul sectorului tertiar si in ansamblul ec.

  • La I.1. se vor alege 2, 3 indicatori semnificativi pentru domeniul ales, dintre care cel putin unul sa fie valoric (expr in lei).
  • Pentru analiza dinamicii se va analiza algoritmul de calcul (pag 87 – caretea de exercitii).
  • Se vor elabora grafice care sa evidentieze evolutia indicatorilor si se vor interpreta ec evolutiile (rezultatele centralizare in tabele).
  • Pentru indicatorul valoric analiza se va realiza si in preturi constante (preturile anului de baza). Pentru aceasta este necesar sa se transforme datele privind indicatorul respectiv, din preturi curente in preturi constante. Acest lucru se poate realiza prin 2 metode (extrapolarii sau met deflatiei)
  • Pentru a aanaliza met extrapolarii sunt necesare date privind dinamica indicatorului respectiv in preturi constante.

ANUARUL STATISTIC

EX: metoda extrapolarii

Sursa anuarul statistic.

ex: metoda deflatiei – se utilizeaza indicii preturilor de consum la servicii:

Anii Serviciile de hotelarie-restaurant (yi) in mld lei –pret curent IP% Yi mld lei
1996 620 100 620
1997 850 160 531.25
1998 1430 220 650
1999 2040 270 756
2000 2860 310 923

Y”97 =

Y”98 =

IP = indicele preturilor de consum la servicii

Y ’1 = volumul serviciiloe de hotelarie si restauratie in preturi constante

IQ = indicii de dinamica la hotelarie si restauratie

!!! Se foloseste o metoda sau alta nu ambele.

  • la I.2. Analiza locului.

–       se aleg 2, 3 indicatori pentru care se va calcula ponderea domeniului ales in total serviciile si in total ec. Pentru primul si ultimul an al perioadei. Exemplu de indicator: populatia ocupata, PIB, valoarea adaugata bruta, investitii, imobilizari, etc.

–       Se vor face grafice de structura (pie)

CAP. II. Analiza corelatiei intre evolutia serviciilor si evolutia de ansamblu a ec.

  • Se vor alege 2 perechi de indicatori, dintre care unul sa exprime evolutia domeniului ales iar celalalt sa exprime evolutia de ansamblu a ec. (ex. PIB in preturi constante, evolutia castigului salarial real, rata inflatiei, a somajului)
  • Pentru a masura intensitatea corelatiei se vor calcula coeficientii de corelatie (simpla /  a rangurilor Spirman si Kendal)
  • Se vor interpreta ec rezultatele.

CAP. III. Comparatie intre dezv serviciilor alese in Romania si in alte tari.

(libertate la alegerea ind)

  • compararea se poate face si in profil teritorial adica intre 2 orase din tara

CAP. IV Previziunea evolutiei serviciilor pentru urmatorii 2, 3 ani

  • se vor alege 2 indicatori semnificativi pentru domeniul ales si pt fiecare indicator se vor utiliza cel putin 2 metode de ajustare, dintre care se va alege metda cea mai buna cu care se va realiza previziunea
  • se va calcula abaterea mediei patrate a seriei ajustate fata de seria reala.
  • daca se face previziunea pentru ind valoric se ia in considerare seria de date in preturi constante.

Ex:

Anii Yi
1996 620 620
1997 531 695.75
1998 650
1999 756
2000 923 923

(1-1)

Ai = nr de arii

Y1 = val din primul an

Yn = valoarea din ultimul an

n = nr. de ani

V = coeficientul de variatie

= Y ajustat

Metoda Indicelui Mediu

Metoda Trendu-ului = ecuatia dintre piete

Y = ax+b sau a+bx

b =

a =

x = timp

Pentru a vizualiza si formulele puteti descarca fisierul in format word, accesand linkul: cererea de servicii

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: